Alla inlägg under maj 2011

Av Susanne - 31 maj 2011 15:01

Tänkte rekommendera ett vin.Tommasi Appassimento är ett vin som är gjort som Amarone viner, men druvorna torkas kortare tid. Appasimentos druvor torkar 60 dagar, medans ett Amarones druvor torkar 100 dagar.


Kostnaden för ett Appassimento är 89 kr, än är det ett beställningsvin på många systembolag, men det är ju så enkelt att beställa, antingen genom Tommasis egen sida eller via systembolaget. Det är ett fynd vin och jag misstänker att vinet kommer att prishöjas när det blivit mer populärt....


Jag har 7 flaskor och tänkte grilla i helgen och öppna en av dessa flaskor.


http://www.tommasi.se/



 

Allmänt · Mat · Tips
Av Susanne - 31 maj 2011 11:20

Jag hittade en så fin och bra piedestal/blomlåda från Ikeas serie Lantliv, så finns den inte i lager :-(


Ändå har vi hela 2 IKEA i denna stad!


Kommer att passa perfekt ute i växthuset. Tror jag köper 2 stycken om och när de kommer i lager igen....


IKEA Lantliv Piedestal 399 kr.

 

Av Susanne - 31 maj 2011 10:12

Jag vill ha en röd Buggle-up Fatboy att ha på altanen ute i stugan och framför TV´n.

Den finns att få tag för 2500 kr. Jag sitter och funderar om jag tycker att den är för dyr eller för stor. Eller kanske både och? Eller är den värd sitt pris och sin storlek?


     

Av Susanne - 21 maj 2011 14:26

Grannen grävde upp hortensior och klematis som hon ville bli av med och självklart tog vi emot dem gladeligen. Vi visste inte riktigt vart vi skulle plantera, så klematisen fick övervintra i gröna planterinssäckar och de stora hortensiorna slängde vi bara på ett par säckar med jord. Nu för ett par helger sedan så grävde min man ner dem och nu har det kommit upp lite nya skott! Jag som trodde att blommorna var döda.


 


Däremot så händer det inte så mycket med klematisen som jag försöker få upp utanför växthuset. Tänkte att det kunde skugga lite där. Jag får kanske ge mig till tåls.


Här är iaf lite av grödorna som jag har nu har planterat om i mina egna självbevattnande spänner. Hoppas att det blir bättre än vad det var förra året.




Usch, min odlingslott med sina få pallkragar ser för bedrövlig ut, jag skäms över hur jag låtit det förfalla. Min man förbarmade sig över mig och gick iväg och klippte ner allt gräs, vilken skillnad det blev. Jag rensade ut ogräs i pallarna och satte ner purjolök, morötter, dill och socker ärter.


Men gräslöken blir bara större och större för varje år som går, den verkar trivas i djungeln som blir när jag inte gör så mycket under höst och vår...


 



Av Susanne - 21 maj 2011 14:25

Viket fynd jag gjorde för ett par helger sedan, då vi hade städdag i kolonin så rensades det ur ett gemensamt förråd. Jag gick förbi en hög där det stod en väldigt fint tunna som skulle slängas. Naturligvis så norpade jag den och den passar så bra i växthuset.


 

Av Susanne - 20 maj 2011 13:50

Vi har ett väldigt fint växthus, men jag hade iaf tänkt att inte bara titta på växthuset, kanske försöka odla tomater, gurka, paprika och chilli där inne också. Det känns som att det är främst därför vi köpt det.


Problemet förra året var bevattningen och skuggningen, jag känner lite att samma problem uppstår i år igen. Vi fick en hydramat på köpet till växthusset, men det är krångligt och bökigt att få igång det har vi fått höra, så det har inte blivit något med det.


Jag tänkte då att vi investerar i självbevattnande krukor, men när jag insåg vad dessa kostade, så känner jag att det blir billigare att köpa tomaten i affären än att odla.


Man måste ju kunna göra någon typ av anordning själv och började surfa runt och hittade en uppfinningsrik person. Jag mitt nöt tog aldrig och gjorde länken till favorit, men det var något med pirat i. Om någon känner till sajten, så får ni gärna länka om jag inte har hunnit googla upp den igen.


Men iaf, den personen hade tagit vanliga hinkar och gjort anordningar och den idén stal jag. Jag åkte och köpte 10 l hinkar för 10 kr styck, vita toa rör från Frej johnsson i 2 olika storlekar och satte igång.


Till varje spann behövs 2 spänner. Man får med andra ord kasta en stor mängd med spänner som inte har någon botten, om ni har någon idé hur de kan återanvändas smart så tar jag tacksamt emot tips. Jag har ont av att slänga helst plast för miljöns skull. Sedan vet jag inte om det är så bra att odla i plast efter forskningsrapporter att plast kan vara farligt. Men jag kör på och hoppas på att ev det lilla gift inte hamnar i plantan...


Jag lägger inte upp hela beskrivningen, jag tror att man listar ut hur det blir med hjälp av fotona. Men det som är viktigt är att man i röret som går ner i spannen packar hårt med jord, det är jorden som suger upp vattnet och som håller den fuktig. Röret som går ner i spannen får inte heller ligga helt plant mot botten för då kan inte vattnet rinna in i röret. Gör lite jack här och var i det kortaste röret.      

Nu har vi planterat och får se om det fungerar. Jag ska ut till helgen och kolla till. Slokar det och det finns vatten i botten så fungerar det inte, jag återkommer med rapport och jag håller tummarna.


Funkar detta så kostar ungefär varje spann runt 30 kr och det är ganska överkomligt pris.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards