Alla inlägg under februari 2011

Av Susanne - 20 februari 2011 19:58

Vi har varit ute i stugan i helgen, och som de flesta vet så har vi inget vatten vintertid. Vi får hämta vatten från den allmänna toaletten och det är väl ok, men det är jobbigt och bökigt. Jag har räknat ut att vi använder ca 70 liter vatten på en helg.

Till matlagning, disk, toalett när man inte gör 2:an och lite lätt tvättning av ansikte och armhålor och kanske en rakning.


Jag läste någonstans att man brukar använda 150 liter per person och dygn, men jag antar att man då räknar in tvätt och dusch och alla toalett besök. Det är ganska många fler liter om dagen mot vad vi använder på en hel helg. Vilket slöseri när man tänker efter. 


Men men...


Då jag tänkte mig att när barnen flyttat ut, att jag och Peter skulle flytta ut till stugan, antingen för att kunna jobba mindre eller för att kunna resa mer, det vet jag inte än, men undra om vi skulle klara av att vara utan rinnade vatten i ca 5 månader?


Undra om det skulle vara enklare utan el och svaret är nog ganska självklart, nej. 

Men att släpa en massa dunkar var tredje dag, undra om det är värt alla pengar som man sparar mot ett dyrare boende?


Jag skulle kunna säga ja, men Peter som är bekväm av sig säger ja idag, men när väl dagen kommer så skulle han inte vilja det. Vi skulle behöva ha någonstans att tvätta och vi skulle behöva duscha antingen på jobbet eller nere på badet. Fast ganska skönt att kunna basta varje gång man ska duscha...


Vi får se om det bara är en fantasi för mig idag.....

Av Susanne - 5 februari 2011 13:24


Det ser inte roligt ut på tomten. Vi har en egen sjö på den uppgrävda biten, där vi ska anlägga en grusgång i vår. Inne i växthuset står en hel del döda växter och växterna och krukorna runt om på tomten ser ju inte så roliga ut. Det känns som ett under om något lever?


Just nu så känns det inte som så roligt med tomten, men det är härligt att vara ute i stugan.


     


Vi har flyttat om lite i stugan. Den lilla vita byrån som jag köpte på auktion, stod under trappan, men vi flyttade den så att TVn får stå på den istället. Den kommer mer till sin rätt här och det känns större och luftigare i stugan. Vi har ju ingen jättestor stuga, den är på mindre än 30 kvm, men vi tycker ändå att vi planerade stugan ganska bra. Visst det finns vissa saker som vi nu i efterhand kunde tänkt oss annorlunda, men i det hela är vi nöjda. Vi har väldigt mycket kvar att göra, både invändigt och utvändigt både på stuga och på tomten, men vi har kommit en väldigt bra bit på vägen.

    


Nu är det inte så lång tid kvar tills vattnet sätts på och då ska jag storstäda i stugan.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards