Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Växthuset

Av Susanne - 7 november 2010 13:18

Jag har tänkt länge på att lägga upp bilder på hur det gick till när Peter byggde växthus. Peter har under våra 11 år, har jag trott, haft tummen mitt i handen. Men nu i efterhand så tror jag att mycket har berott på delvis lathet men mest pga av att Peter har varit osäker. Nu iår så var han iaf tvungen att sätta upp växthuset som legat över ett helt år oupppackat på tomten. 

Vi har en väldigt snäll granne i kolonin som byggt upp ett likadant växthus, men av modell lite äldre och han har hjälp Peter med sin kunskap, men Peter har fått göra det mesta jobbet själv.

När jag var på jobb resa uppe i Stockholm så grävde Peter och Noel upp grunden helt för hand. Det är inget lätt arbete kan jag säga. Marken består av lera och det är tungt och svår grävt. Men han grävde ut och la all lerjord bakom vårat hus.

Nu går det inte så fort som det ser ut på bilderna, det är som i äntligen hemma, man ser bara snuttar och Peter jobbade flera veckor med växthuset. 

     

Sedan så satte Peter ner gjutrör och blandade och gjöt stommen för växthuset

och så hjälpte jag Peter att hämta grus och stenmjöl och lägga i botten. Tur att vi har så snälla kolonist grannar som lånar ut både byggbilar och verktyg.

    

                    

Sedan skulle stommen upp.

          

Sedan glasrutor.

  

När jag kom tillbaks efter en tur med moppen som vi köpt så visade det sig att en ruta hade gått sönder i miljader delar och jag fick stå och dammsuga på tomten. Peter var jättesur. Jag ringde till Willabgarden och de brukar tydligen rekommendera att köpa från lokala glasmästaren, men för 300 kr skulle vi få ett vanligt glas och inget säkerhetsglas. Ingen frakt eller montering och det tyckte jag var dyrt då Willabgarden tar 195 kr för ett säkerhetsglas. Då tillkommer iof en glasbox på 495, men vi passade på att beställa extra glas, lås och öppningsbara armar i samma veva. Visst det blev något dyrare, men nu har vi en extra ruta om olyckan skulle vara framme.

Jag låter bilderna tala för sig själva, men jag tror att Peter aldrig mer vill sätta upp ett växthus....

                                    


Till nästa vår så ska vi göra färdigt runt växthuset. Vi har grävt ner växter som vi både köpt och som vi fått, vi ska sätta ner tegelstenarna så att de bildar en mur runt halva växt huset. Men det är nästa år det...


Nu undrar ni säkert vad jag gjorde under tiden? Satt hon bara och pillade sig i naveln och kollade på med en drink i näven? Nej om det ändå varit så bra. Jag målade huset under tiden så jag hade fullt upp jag med...

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 11 juni 2012 20:04


Nej jag har inte gett mig av än.    Jag hittade denna bloggen och kolla in vad jag vill vinna....   Tävling hos Rosverkstan tom 15  juni!   http://rosverkstan.blogspot.se/2012/05/vinn-ett-blomstod-hjarta-en-perfekt.html#comment-form ...

Av Susanne - 10 februari 2012 11:24

Jag har tänkt ett tag på att byta blogg plats. Det kommer att ske, men det tar ju sin lilla tid att hitta rätt och sedan starta upp. Jag kommer nog att blogga på 2 platser samtidigt innan jag lägger ner här.   Det är fortfarande kallt och jag öns...

Av Susanne - 22 januari 2012 16:45

Det var ju typiskt att vintern skulle komma i slutet på Januari. Jag som såg fram emot våren istället. Men det verkar bli kortvarigt och jag hoppas att det stämmer. Det har blåst och varit oväder mycket under vintern, men peppar peppar, allt runt stu...

Av Susanne - 1 december 2011 14:30


Vi har inte varit ute i stugan på väldigt länge. Det är inte likt oss, vet inte varför det inte blivit av.   Men nu är jag iaf orolig över vad Stormen Berit kan ha ställt till med. Vi hade en massa lösa grejer på tomt och altan.  På Fredag får ...

Av Susanne - 23 september 2011 19:39


Det är så mysigt i stugan. Yra älskar att vara här ute, enklare att kunna gå ut och göra sina behov och så blir promenaderna längre. Hade tänkt att gå en promenad innan Skavlan, men mörkret föll snabbt. Vi får gå en längre promenad imorgon. Det ska b...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards