Alla inlägg den 14 maj 2009

Av Susanne - 14 maj 2009 18:27


Jag har inhandlat vägg ord från

http://www.myfirstroom.se


Var på rea så ink frakt blev det 347 kr. Kan tyckas dyrt för lite ord, men vi skall ha vitmålade väggar över allt så det känns som att det är bra att piffa upp allt det vita. Man kan ju chablonera själv, men vad skönt när det bara är att sätta upp utan att behöva kladda ner väggen. Dessutom går ju detta att ta bort enkelt.


Av Susanne - 14 maj 2009 14:17


Jag glömde skriva något om odlings lotten. Tomat plantorna lever men en del av dom ser änna ynkliga ut. Men vi vattnade ordentligt och satte på fiber duken igen så får vi se. Solrosorna och chillin är hel stendöda. Men det har börjat att växa det jag och Noel sådde.


Morötter, Noels 2 pumpor + lite blom frön, dill, sallad osv. Det ser ut att bli ganska mycket, när skall man gallra?


Vi tryckte även ner ett par potatisar i den tomma pallkragen. Jag måste köpa en till för jag tog en av pallkragarna till tomaterna och nu lär ju potatisen behöva en till. Och jag skall ha en krage till jord gubbar.


På tomten skall Peter få gräva upp lite hålor för jag vill ha ett par bär buskar som svarta och röda vinbär. Groparna får nog vara rejäla om dom skall överleva.

Av Susanne - 14 maj 2009 12:25


Jag blir lite avundsjuk när jag surfar runt på olika kolonihemsidor. Att redan ha en mysig trädgård! Vi måste ju anlägga en helt ny trädgård och det är kanske inte våran starka sida. Tomten är ojämn med hål och jorden är ingen jord utan en enda stor ler klump.


En gång i tiden var här en åker, men gissa vad kommunen gjorde? Dom sålde och fraktade bort all matjord och så fick kolonisterna inte någonting kvar av den fina jorden! Som ordförande i kolonin sa, det är rent av kriminellt att göra så!


Nu vet vi inte riktigt hur vi skall göra, skall vi fräsa upp hela tomten och köpa färdig gräsmatta, eller skall vi schakta bort en del av leran och beställa jord och lägga ut på tomten?


Finns det inget program där dom vill anlägga trädgårdar dit jag kan skicka in en intresse ansökan? Som kan komma och göra iordning våran tomt.


Vi penumerera nu på Allt om trädgård så jag hoppas att vi via den och sidor på nätet skall få inspiration och tips på hur vi kan göra våran tomt sådär lummig och mysig.


Jag vill ha ett äppleträd eller kanske ett körsbärs träd.

En syren buske vill jag också ha.

Av Susanne - 14 maj 2009 11:07


Jag är hemma med ett febrigt barn idag. Han vaknade imorse och hade feber och när han får feber så blir han alltid illa mående. När han var mindre så spydde han ner sängar och golv, men nu verkar inte illamåendet vara lika kraftigt. Eller det tar jag tillbaks, han kräktes visst, men nu har han åtmindstone "kontroll" över det. Det blev först i handfatet och sedan i en spann. Kanske lite mer info än vad folk vill ha, men det bjuder jag på.


Det var för lustigt igår, jag glömde skriva det, men en kolonist kom bort till oss och berättade att hon suttit och letat information om Rot avdrag för kolonistugor.


Man får faktiskt göra avdrag även för kolonistugor men det är en djungel och väldigt oklart. Jag trodde inte att man fick göra avdrag, men enligt denna person så kan man visst göra det.

En sak är väldigt klar och det gäller enbart för stugor över 5 år, så den biten behöver ni inte ringa och fråga om.

Jag fick ett namn och ett telefon nummer till en person som arbetar med dessa frågor och om det är någon som är intresserad så kan ni höra av er till mig så kan ni få namn och nummer. Så om ni är osäkra på om ni har gjort ett jobb där ni faktiskt kan göra avdrag så kan ni ringa och få klarhet från denna person.


Men iallafall när hon letade efter Rotavdrag så hittade hon min blogg och hajjade till för hon kände ju igen området och vårat hus ;-)


Bilderna från igår är tagna med mobilen, för när jag tog upp kameran så var det tomt i batteri facket. Jag hade satt batteriet på laddning så det satt i 2 hål i väggen hemma. Men bilderna blev ju hyffsade ändå.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards