Alla inlägg under maj 2009

Av Susanne - 30 maj 2009 10:18


 Vi hoppas kunna flytta ut om max 3 veckor. Badrummet skall vara klart efter nästa helg. Näst nästa vecka kommer elektrikern och jag antar att VVS kan komma då också.


Jag åker ev ut på söndag kväll och målar taket en gång till och på måndag kan vi slipa på väggarna och börja måla där. Sedan åker väl jag ut någon mer kväll i veckan och målar så att det blir klart för att lägga golv och montera ihop köket.


Vi var och köpte färg till tak, lister och väggar.

Vi har målat första omgången i taket och det var jobbigt. Till och med Peter som tränar 4 dagar i veckan tyckte att det var jobbigt, klenis ;-)

 


Det är lite jobbigt att göra saker då det står mycket saker i vårat lilla hus just nu.



 Vi var och vattande på odlings lotten och tänka sig, potatisen har kommit upp.



 Bara en av kålen har klarat sig.


 






Av Susanne - 26 maj 2009 20:30



Nu måste vi lägga på ett kol. Vi måste spackla och nu är första omgången av spacklingen klar.



 Här är våran garderob sedd från utsidan, den blir 120 cm bred. dvs 2 garderober.


 


 Vårat kök från Marbodal kom. Tur att vi hade med oss våran händige granne som hjälpte oss att spackla och att bära in köket. Det är lite jobbigt då man inte kan köra så långt in så det blir en hel del bärande vilket är tungt. Peter har ont i ryggen efter alla lyft. Jag tror dock att Peter bär för mycket och helt fel och då får man ont i ryggen. Peter är väldigt stark men man behöver inte översanstränga sig, det lönar sig inte.


 Vi var även och kollade till våran odlings lott. Det växer, inte så snyggt kanske men sallad, morötter, kål, pumpa, dill, gräslök, luktärter och vanliga socker ärter växer upp.



 Noel hittade en fin nyckelpiga.

 



Av Susanne - 24 maj 2009 19:22


 Idag var Peter och jag ute på tomten och rensade upp. En av snickarna skall ta allt rent trä till sitt hem och elda upp. Resten har vi lagt i stora svarta sopsäckar och skall frakta till tippen.


En granne som kom och hälsade på övertalade mig att följa med till Majorna där dom hade megaloppis. Folk i Majorna hade satt upp bord och sålde av grejer.


Jag fyndade en lila cykel till Noel för 50 kr. Den skall vi måla om och ha i kolonin.


Sedan fyndade jag 2 krukset för 20 kr. En gammal trappstege för bara 20 kr! Mitt bästa fynd idag. Den skall vi ha krukor och växter på ute i kolonin-Sedan köpte jag en fantastisk gammal mat termos för 20 kr. Den är fin att bara ha stående eller så kanske man kan ha kaffe i den. En plåt låda för 20 kr.


En bra dag idag med andra ord.

 



Av Susanne - 23 maj 2009 19:16

Idag så har dom börjat att gipsa väggarna. Jag låter bilderna tala för sig själva..


Vardagsrum.

 




 



 


Loftet väntar på att få gips.

 


 Toalett och badrum som skall påbörjas nästa fredag.


 





Av Susanne - 21 maj 2009 16:05


 Jag var uppe på jobbet och lånade 3 små fläktar för att sätta ut i stugan.

Det är helt tätt i huset nu, så min glade snickare ville att det skulle torka upp i stugan innan vi sätter upp gips och börjar måla osv.


Vi åkte till Claes Ohlson och köpte el dosor och timers.

 Vi har satt alla fläktar med timers, så dom går i 1½ timma och sedan står dom stilla 1 timma. Jag vill inte att dom skall bli över hettade.


Som vanligt så var det underbart väder och vi blev kvar länge och pratade med grannarna.


Vi skall åka ut igen på lördag för då är det medlems möte.

Av Susanne - 20 maj 2009 11:49


Nästa vecka levereras vårat Marbodal kök inkl Gorenje vitvaror och våran luftvärme pump från Panasonic..


Vi har köpt vitvaror och luftvärmepumpen från Hemma butiken. Jag satt och kolla på nätet och ringde runt, men med den bra rabatten jag fick hos Hemma så gick det på ett ut pengamässigt.

 


 Det var meningen att min pappa skulle hjälpa oss att montera ihop köket, men jag vet inte när han skall hinna, så jag får väl titta på min glade snickare med "stora ledsna ögon" och be honom lägga några extra timmar med att hjälpa oss att montera köket. Jag vill få det riktigt gjort och med Peters fiaskon tidigare med trasiga bokhyllor så vill jag nog inte att han gör det ensam eller ens alls.


Nu måste vi fråga en vän som är golv läggare om han kan hjälpa oss att lägga golv. Men väggarna skall upp först och jag hoppas att det blir gjort till helgen. Då kanske vi kan lägga golvet i helgen också.


Just nu sitter jag och kalkylerar på en altan inkl inglasning. Det är ju inte direkt billigt och vi är redan på väg över budget, men pengar finns ju alltid att låna på banken. Vi får se med inglasningen detta året men en altan vill jag nog ha upp iår och ett förråd att kunna ha alla trädgårds saker i.

Av Susanne - 16 maj 2009 14:14


Jag har lite svårt att bestämma mig för matbord inne. Egentligen vill jag ha et gammalt slagbord, vi har ett sådant hemma, men jag vill behålla det jag har hemma och köpa ett annat gammalt är ganska dyrt.


Så tänkte jag att jag köper nog ett bord från Ikea sålänge. Jag kanske springer på ett slagbord i framtiden och då kan jag ju byta ut bordet.


Vad tror vi om detta bord?

Egentligen vill jag ha ett lite större bord än detta, men det får säkert plats 6 personer om vi knör ihop oss lite.


Långed från Ikea för 995 kr.


Av Susanne - 16 maj 2009 12:59


Naturligtvis så glömde jag kameran hemma idag igen, men vilken tur att det är såpass bra kameror i mobiltelefonerna idag.


Vi var och lämnade av 2 fönster på odlings lotten. Jag skall göra iordning så att man kan lägga fönstrerna på pallkragarna. Blir som växt hus. Jag fick fönstrerna av en kollega och dom är i så fint skick så jag tyckte att dom skulle sälja dom. Hon och hennes mamma orkar inte engagera sig och verkar mest glada att bli av med dom. Jag får väl köpa något till dom istället som tack. Vi vattande lite, men det ser för ynkligt ut därute ;-(

Vi får se om det tar fart nu när solen kommer fram och när vi vattnat.


Sedan var vi och kollade till huset. Det är fantastiskt vad mycket min glade snickare hinner. Dom har isolerat väggarna och golvet. Dragit alla elledningar. Peter blev lite arg på mig för jag har höftat på ett mått där vi skall ha luft värme pumpen. Men när jag mätte så ser det nog ut som att den kommer att få plats där jag tänkt mig. Jag har väl aldrig fel, rätt igen som alltid. Att Peter aldrig lär sig vem som har rätt i dom flesta avseenden ;-)


Vi får ett väldigt välbyggt hus. En del har inte isolerat speciellt mycket mellan loftet, men vi märkte att det blir väldigt tyst och behagligt med bra isolering. Det är nog mycket värt i slutändan att göra det från början.

Sedan blir det otroligt bra med luft värme pumpen, för dom som har stugor säger att det kan bli väldigt varm och helst uppe på loftet. Det behöver ju inte vi oroa oss över då vi kommer att ha aircondition igång. Våran granne som bygger brevid kommer antagligen att satsa på en luftvärme pump han också. Slippa ha en massa element.


Här är dörren med dörrstoppen.

  


Upp till loftet, det skall isoleras i taket till veckan tror jag. Vi måste köpa en stege, jag vågade inte klättra upp så det blev inte så bra bild.

 


Isolerat



Badrummet, lägg märke till den läckra kvasten som min glade snickare köpt. Den är ju riktigt cool. Tror den är inköpt på Bauhaus om det är någon som blev sugen på en likadan.




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards