Alla inlägg under april 2009

Av Susanne - 30 april 2009 08:53



Vi skall åka ut i eftermiddag för att sätta upp det sista på råddjurs stängslet.

Jag är ledig idag och det är så skönt med varmt väder ute.


Idag skall jag ta kort på stängslet så att man ser hur det ser ut.

Jag skall så lite grödor idag och så tar jag med mig ett par tomat, någon chilli och paprika plantor ut och planterar.  Noel har ett par långa solrosor som måste planteras ut, men jag vet inte hur jag skall frakta dom utan att dom går av. Ja ja det löser sig säkert.


Vi skall till Bauhaus innan och köpa en stolpe till. Vi skall kolla på stege upp till loftet och så köper jag med en säck med jord ut.


Det kommer bilder upp lite senare idag.


Det har varit varmt idag! Först åkte vi till Bauhaus och kollade på loftstege, ytterdörr och golv. Sedan åkte vi upp till kolonin. Snickarna var i full fart.

 


 Jag satte upp det sista av stänglset på odlings lotten. Jag hade med mig lite för odlade saker och planterade ut. Jag sådde även. Får se ifall man har magiska gröna amatör fingrar eller om det bara blir platt fall av allt. Imorgon måste jag köpa en 50 meter lång vatten slang. Blir jättejobbigt att vattna med enbart en liten vattenkanna. Det är så varmt ute så en del av sakerna såg verkligen ledsna ut. Jag får hoppas att dom tar sig tills imorgon. Tomaterna la jag fiberduk över, resten hoppas jag klarar sig utan.

 


 Det sista av huset innan vi åkte.


Av Susanne - 26 april 2009 19:29

Dagen har varit väldigt händelserik och mycket har hänt. Vi hittade ju inte avloppet igår. Idag så hittade vi ett annat rör och efter många diskussioner och mycket testande med vatten slangar, spolande grannar och diskmedel  så kom vi fram till att det är fel märkt med rören. Det vi trodde var dagvatten är i själva verket avloppet.


Var skall vi göra av all lera vi grävt upp? Vi får hit en maskin som skall frakta bort materialet. Men vi kan aldrig ta hand om det själva. Det är sjukt tungt. Måste säga det igen, tänk alla andra i området som både gräver och fraktar bort sitt material för hand själva! Ännu en oberäknad ekonomi post, men det är värt varenda krona och vi kommer inte att behöva begära skiljsmässa pga av allt slit.


Peter har varit så duktig, han har skottkärrat in 5 ton med grus idag. Jag har nog orkat ta 6 kärror, det var allt. Jag är mer samband central som åker och fixar material om det fattas och så fixar jag all mat.


 Fatta att det går fort, här är plintar på plats och golvet läggs på.

 Här är första väggen på plats.


 

Här är 3 väggar uppe.


 

 Såhär såg det ut när vi lämnade för dagen. Alla 4 väggar på plats och loftet är på plats. Nästa vecka så är taket på plats också.


 Vi har fått göra en liten justering angående garderober, vi har valt att ta bort 1 garderob av 3 för att det tar för mycket plats. Vi får bygga något uppe på loftet istället när vi är klara. Det finns en snutt däruppe där vi kan plats bygga en snedgarderob.


Min snickare gav mig lite huvudbry när han påstod att vi bara skulle få 140 cm på högsta stället på sov loftet, och då har vi ändå sänkt golvet för att få högre däruppe. Nähä du sa jag det kan inte stämma, alla andra i kolonin har minst 190 cm som högst. Jag tog med honom till ett hus som dom håller på och bygga och vi fick gå in och kolla, och efter lite efter tänksamhet och en omräkning så kom han fram till att han räknat fel. PUH! Det blir stå höjd i mitten av loftet.



Jag och Peter gick iväg till odlingslotten. Tyvärr fick jag inte med kameran, menjag tar kort i veckan och lägger upp. Peter fick låna ett spett av våran odlings granne och så slog han ner pålarna jag köpt för att sätta upp stängslet. Vi fick upp halva stängslet och det blev sjukt bra. Grannen ville ha ett likadant. Det syns inte på långt håll, men djur ser det väldigt bra. Inte illa av ett par glada amatörer och väldigt roligt att odlings grannarna blev imponerade. Men jag är glad att Internet finns, för jag har fått väldigt bra hjälp av det.

Av Susanne - 25 april 2009 18:31

Äntligen så har vi kommit igång, men inte utan missöden. Kl 06.00 knallade familjen upp, vi hade gjort pasta sallad för ett helt manslag idag och jag gjorde en frukost fralla till alla och så gav vi oss iväg. Frid och fröjd fram tills att vi kommer fram, det finns inger  byggström! Den har ju vi beställt för nästan 4 veckor sedan. Jag ringer till Göteborgs Energis akut support och efter många om och men så skall dom skicka ut en kille som skall fixa detta. Under tiden så har vi en sådan snäll granne som lånar oss el. Jag hittar Kaj, kolonins händige man och han vet vart el skåp står. Vi går dit "bryter" oss in och det visar sig att det enda Göteborgs energi behöver göra är att sätta i 3 säkringar och dra ner spaken. Detta klarade vi av och jag ringer och avbokar energi snubben.


Sedan så kommer våran grävare och sätter igång.


Och snickarna Snickarna snickrar ihop både golv och väggar samtidigt.


Det är det det värsta ställe våran grävare har grävt på. Det är bara lera rakt igenom, som att gräva genom cement. Det tar mycket längre tid än vad någon räknat med. Här letar vi efter dag vatten och avlopp. Vi hittar dagvattnet mer än 2 meter ner och vi har fortfarande inte hitta avloppet. Hoppas att vi hittar det imorgon.



 När dagen har gått så har vi enbart lerberg på hela våran tomt. Vi satte upp ett skydds staket runt det över 2 meter djupa hålet för att man inte skall ramla ner. Tänk att dom flesta andra har grävt allt för hand. Det måste vara hulkar allihop, för vi hade aldrig orkat och våra vänner hade blivit våra ovänner!

Av Susanne - 22 april 2009 20:31

På Fredag så har jag insett att jag måste ta semester. Idag på lunchen var jag på Hornbach och där köpte jag 8 stycken grövre gröna stänger som jag skall ha till inhägnaden på odlings lotten. Tänkte fördriva tiden och pengarna på Fredag med att åka fram och tillbaks med ett par lass med påsar jord. Sådär kul och sådär inte tungt.


Peter har beställt vårat växthus idag, landade på nätta summan av närmare 22.000.  Men fint kommer det att bli. Ett rött Euro-Serre växthus på 7,3 Kvm från Willabgarden och då fick man med ett självbevattnings system, tro bebbe det med tanke på priset!


Av Susanne - 20 april 2009 19:55


På Lördag blir det bygga av värre! Både gräv och bygg. Dom har nog aldrig sett ett hus byggas så snabbt som när vi sätter igång. Jag uppdaterar med bilder under Lördagen. Jag tänkte hålla på med odlingslotten. Köra fram och tillbaks med jord och så lite grödor. Jag skall kolla stängsel på Fredag så kanske jag sätter upp det också på lördag. Detta är så spännande och helt fantastiskt att vi faktiskt är på gång.

Av Susanne - 19 april 2009 19:44

Äntligen skall vi förhoppningsvis komma igång nästa vecka. Vi insåg igår att gräva upp på tomten med spade är ett dödsdömt jobb, så min glade snickare har fixat fram en herre som har grävskopa. Då får han gräva upp för avloppet, ta bort gräset under huset och förrådet och även gräva bort gräs och jord där vi skall ha växt hus.



Det finns så många fina hus ute i området och man blir så avundsjuk att dom kommit så långt. Men snart är vi där också och kan tillbringa hela sommaren ute i våran stuga.

Av Susanne - 19 april 2009 19:34

Igår var vi och köpte jord. Det gjorde hela Göteborg för det fanns inte mycket jord kvar och gödsel fanns inga påsar alls kvar. Vi fick med oss 10 påsar jord och markduk och åkte upp till våran odlings lott. Eller rättare sagt det är en stor gräsmatta och ingen speciellt bra jord att odla i, då är det ju bra att vi skall odla i pallkragar. Vi satte ut våra pallkragar på markduken och hällde i jordpåsarna. Vi måste köpa minst dubbelt så många påsar till och så måste vi investera i ett stängsel. Det finns gott om råddjur och harar och dom äter ju upp allt i sin väg.


Jag har hittat ett råddjursstängsel som jag skall köpa och sätta upp. Men det är ett plast nät så jag undrar hur mycket det stänger ute? Men dom kan ju ändå inte sälja grejer som inte funkar? Men jag köper 40 meter och sätter upp så får vi se hur det håller.


Det ser inte ut mycket för världen, men detta är ju bara början och vårat första år!


Sedan var och kollade in våran tomt och gich förbi denna underbart doftande blomma. Någon som vet vad det är för något? Ägaren till blomman var inte där så h*n kunde jag inte fråga. Får göra det nästa gång.

Av Susanne - 17 april 2009 18:44

Jag är så glad för idag efter mycket letande så tycker jag att jag gjort ett fynd! Jag har hittat ett ställe där dom säljer begagnade pallkragar för endast 50 kr styck!


Så jag skyndade mig iväg för att hinna innan 16.00 då dom stänger och så hann jag precis att få mina 8 pallar. Sedan åkte jag till kolonin mötte upp Leif som är ordförande och så var vi och kollade vart man kan odla. Då det är nästan obrukbar mark här, bara lera så är det nog bra att jag tänkt odla i pallkragar. Jag tar en helt ny plats på den stora ängen. Kommer att lägga markduk iår och hoppas att den tar död på gräset under till nästa år.


Imorgon skall jag åka iväg och köpa markduk, jord och lite stolpar och nät. Sedan får jag se hur mycket jag hinner med. Men jag hoppas att jag kan lägga ut markduken och få upp pallkragarna med jord i.


Sedan måste jag inhandla ett staket för både harar och råddjur. Jag får hoppas att Peter hjälper mig med det. Men en bra kvinna reder sig själv så om han inte har lust, så kommer jag göra det själv. Det kommer bara att ta lite längre tid.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards